تبلیغات
. - اسرار وضو 4
منم که دیده به دیدار دوست کردم باز /چه شکر گویمت ای کار ساز بنده نواز

اسرار وضو 4

دوشنبه 30 فروردین 1389 01:16 ب.ظ

نویسنده : محسن فروغیان
ارسال شده در: وضو ،
بسم رب العالمین

از روایات اهل بیت عصمت علیهم السلام چنین مستفاد می گردد كه اب گرم با همه مزایایی كه در موارد مختلف دارد در وضو كراهت داشته و وضو با اب سرد افضل از ابگرم است.
زیرا میكربهایی كه بر اعضاء وضو قرار دارند و محتمل است نفوذ جلدی پیدا كرده و وارد بدن شوند، فرمانهای ازتی اب سرد انها را نابود میسازد و هر چه اب سرد تر باشد اكسیژن بیشتر و فعالیت میكرب كشی فرمانها زیادتر است.
سنت است كه اب وضو خشكانده نشود، تا بحال خود خشك گردد( گرچه در خشكانیدن بوسیله پارجه و حوله نظیفللل مجازیم) اما ابقاء رطوبت وضو بر خشكاندن رجحان داشته و مستحب می باشد.
ادامه متن در ادامه مطلب
فلسفه این امر نیز انست كه مادام كه اعضاء خشك نشده اند فرمانها به فعالیت خود ادامه می دهند.
یك منظور دیگر شارع مقدس اسلام از استحباب مضمضه و استنشاق در غسل و وضو این بوده كه اب وضو پاكیزه و قالب شرب باشد.
با توجه باین دستورات، اب گندیده و پلید، نه تنها برای مضمضه و استنشاق و یا غسل و وضو منتج به زیان است، بلكه بجای آب استنجا هم نمی توان از ان استفده نمود. زیرا نفوذ میكرب بداخل بدن از مسامات جلدی نیز میسر است.
اكثر پزشكان غرب،‌با اظهار شگفتی از این دستورات ارزنده بهداشتی اسلام (انهم در چهارده قرن پیش، كه نه میكرب شناخته شده و نه میكروسكوپ وجود داشته) همگی معترفند كه موسس دیانت اسلام كاشف این كشف بوده است.
زیرا از وجود میكرب و راه ورود ان به بدن بخوبی آگاه بوده و طریق مبارزه با انها را نیك تشخیص داده و در نتیجه دستورات بهداشتی را نیز توام با دستورات دینی (در خور ظرفیت و ادراك مردم ان عصر) تبلیغ فرموده است.

دوم: نیت
(آنچه كه تذكر ان در اینجا لازم می اید ان كه از اول شروع وضو همینقدر كه قربه الی الله شاعر بعمل خویش باشیم كافی بوده اوردن كلام بر زبان لازم نیست.)

سوم: شستن صورت... از بالای پیشانی تا چانه.
زیرا اكثر حواس ظاهره و بیشتر اسباب مطالب دنیوی در صورت ادمی قرار دارد.

چهارم: شستن دستها – از مرفق(ارنج) تا سر انگشتان( مردان از پشت بالای مرفق، زنان از روی مرفق) از آنجا كه قسمت اعظم كارهای پست و امور دنیوی و خواهشهای نفسانی و شهوات طبیعی، همه بوسیله دستها انجام می گیرد.

پنجم: مسح سر- با تری دست راست، بحدسه انگشت و سطح و درازی ان( تقریبا یك چهارم جلوی سر)
سر، منبع افكار و تدابیر و محل تمركز قوای دماغیه بوده و قوه فكر و عقل (كه منشا برانگیختن حواس بر امور دنیایی، و مانع از توجه و اقبال بامور اخرتی است.) در سر ادمی قرار دارد، و مرادات نفسانی از ان حاصل می گردد.
با مسح سر و رسیدن رطوبت بر روی بشره جلو سر، دوران دم، در این عضو فورا شدیدتر شده و سلولهای دماغی، برای تفكر اماده تر و در حقیقت با تامین اكسیژن هوا، با این استنشاق جلدی، فعالیت سلولهای دماغی نیز سریعتر می گردد.

ششم: مسح روی پاها- باب وضو (ابتدا بر راست) از سر انگشت تا جاییكه پنجه و پا بهم می پیوندد. زیرا پاهای آدمی، الت و افزار وصول بمحل مقصود و حصول كارهای دنیوی است.

دانشمندان و پزشكان متحد القولند، همه بدن بویژه پاها، شدیدا بجذب اكسیژن و هواخوری و استنشاق جلدی نیازمندند، لذا شارع اسلام، تامین چنین احتیاج را نیز در ضمن مقررات اداب وضو از نظر دور نداشته و با اموختن فلسفه مسح پاها، از این طریق نیز سلامتی جامعه اسلامی را تامین و تضمین فرموده است.



دیدگاه ها : نظرات
آخرین ویرایش: - -